Så kan bilder och Exif informationen påverka din SEO

Bilder är bra på många sätt och vis. Det är till exempel så att Google uppskattar en sajt som har mer än bara text och som erbjuder bilder och film. Idag så kan Googles robotar se om man använder sig av relevanta bilder som tillför sidan ett extra värde för läsaren. Men bilder kan också påverka SEO arbetet med den information som de har och som vi inte alltid tänker på. Något som Google tar reda på är den Exif information som finns i bildfiler. Exif information talar om saker som när bilden togs, i vilken typ av kamera och mer.

Om man använder sig av samma bild om och om igen så är det något som Google kan upptäcka tack vare Exif informationen. Detta även om man har redigerat bilden och ändrat storlek på den. Det här gör alltså att Google kan se vilka sajter som hör samman och att man inte erbjuder en ny bild trots att man kanske har gett den ett nytt namn.

 


Har du en hemsida?
Jag kan hjälpa dig med texter som kan leda till nya kundkontakter och fler säljtillfällen.

LoyalWriter

Rebecca
Erfaren webbskribent
Kontakta mig